Menegur jangan sampai menghina


Hai alls..salam 1 Malaysia..

Rasa-rasanya semua orang pun mesti akan rasa "terasa" kiranya ada orang yang menegur seolah-olah menghina. Orang yang jenis berfikiran positif pun mesti jugak akan terasa walaupun sedikit dengan teguran seperti itu

Tak salah untuk menegur, tapi menegur pun mesti la kena dengan cara yang betul. Kadang-kadang niat baik si penegur untuk menegur boleh disalahertikan oleh si penerima teguran sebagai menghina.Sebab tu sebelum melepaskan teguran kena fikir banyak-banyak kali supaya takde salah faham timbul antara si penerima teguran dengan si pemberi teguran.

Walau kawan rapat sekalipun kadang-kadang menegur dengan cara yang salah boleh menyebabkan secara tak langsungnya hati dan perasaan terluka. Sebabnya hal ini sememangnya tersangatlah sensitif untuk si penerima teguran. Bagi pendapat aku la kan, teguran yang secara "melulu" memungkinkan si penerima teguran boleh hilang keyakinan diri.

:: Jangan merasa diri terlalu sempurna untuk menghina/memandang rendah terhadap orang lain...

#google


10 comments:

  1. bena ya. mun mok tegur org fikir bena2 dolok... salah tegur kelak jadi salah faham.. makin payah gik jadinya.

    ReplyDelete
  2. @aisya Aok..kdg2 negur tok mst fikir perasaan owg nk ditegur ya..

    ReplyDelete
  3. Betul tu Cik Que..
    menegur jgn lah smapi memalukan..tgk juga situasi masa nak menegur.. apa yg penting mulut kena jaga jgn sampai melukakan hati org..

    ReplyDelete
  4. Betul tu Cik Que...tp sebagai manusia biasa adakalanya takut jugak kalau terlepaskan...

    ReplyDelete
  5. @aTieYusof Family setuju sangat dgn sis..sb tu org ckp guna akl sblm melepaskan percakapan..

    ReplyDelete
  6. @hainom OKje btul tu..kdg2 ada jugak yang tak sengaja terlepas ckp..

    ReplyDelete
  7. Betol sis.. Kamek bencik ngan owg kedak ya. Mun nak tegor, tegorlah baik2..

    ReplyDelete
  8. @Isabel Diaz ny la ya..owg kdak ya ng x k akl mun men sembur jk negor..

    ReplyDelete
  9. yupp, kalau nk tegur bia la berlapik, jgn laser terus. huhu :P

    ReplyDelete
  10. @sha (chirp chirp) btul tu..kalo yg laser tu pttnya letak cili trs kt mulut dia..hikhikk.. >_<

    ReplyDelete

Hai korang..

Terima kasih banyak-banyak sebab sudi komen entri ni..

Lepas ni saya akan terjah blog anda pulak ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hak Milik Peribadi Alialia/2012-2013